سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

ارتودنسی

    نظر
ارتودنسی

ارتودنسی

یکی از روش های رایج و محبوب برای درمان و اصلاح دندانهای نامنظم در کلینیک دندانپزشکی , ارتودنسی دندان می باشد .ارتودنسی دندان نه تنها موجب منظم شدن دندانها می شود بلکه زیبایی دندان را نیز در پی خواهد داشت . همچنین با ارتودنسی دندان از خرابی و پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کنید . در دندانهای نامنظم بقایای غذا در لابه لای دندان ها می ماند و تمیز کردنآن بسیار دشوار است در حالی که تمیز کردن دندانهای منظم خیلی راحت است . از این جهت با انجام عمل ارتودنسی از خرابی دندان نیز جلوگیری می شود. با خراب شدن و پوسیدگی دندان آسیب های زیادی به دستگاه گوارشی وارد می شود همچنین در برخی از موارد بروز سردرد های شدید , درد گوش و …از خرابی دندان می باشد. در اکثر موارد نامنظمی دندان و در برخی از موارد پوسیدگی و داشتن دندان اضافی دندانپزشکارتودنسی را بهترین راه درمان می داند و بعد از انجام معاینات اولیه در کلینیک دندنپزشکی , اقدام به انجام ارتودنسی می کند.

متخصص ارتودنسی | ارتودنتیست چه کسی است؟

علم دندانپزشکی رشته های تخصصی زیادی دارد مانند : ایمپلنت , جراحی فک و صورت  و… ارتودنسی نیز یکی از رشته های تخصصی در دندانپزشکی است که مربوط به منظم سازی و درمان ناهمواری و کجی دندان ها می باشد و یکی از رایجترین رشته های دندانپزشکی است که تقریبا بیشتر دندانپزشکان در این زمینه تخصص خود را دریافت می کنند . البته باید توضیح داد که در علم دندانپزشکی همه دانشجویان دندانپزشکی در دوران تحصیل خود « اصول درمان های تخصصی ارتودنسی » را فرا می گیرند ولی برای داشتن تخصص بالا در رابطه با درمان پیچیدگی های خاص دندانی باید ادامه تخصیل داده و در این بخش فلوشیپ خود را دریافت کنند.

در کل می توان گفت متخصص ارتودنسی , دارای تخصص در زمینه تشخیص و درمان مشکلات نامنظمی دندان و ناهماهنگی دندانها با یکدیدگر و نیز وضعیت قرارگیری آنها بر روی هم ,  است.

امروزه اکثر دندانپزشکان که برای خود کلینیک تخصصی ارتودنسی یا ایمپلنت دندان دارند , دارای فلوشیپ ( فوق تخصص ) در زمینه ای کاری خود هستند . و می توان گفت که اکثرا هم در کار خود موفق هستند . اما باید توجه داشته باشید که دندان و سلامت آن بسیار حساس است و نیاز به درمان سریع دارد . لذا همیشه یک متخصص دندانپزشک را به عنوان دندانپزشک خانوادگی خود انتخاب کنید تا همیشه در جریان سلامت دندان هایتان باشد . مراجعه منظم هر شش ماه یک بار به دندانپزشک می تواند از بروز خیلی از بیماری های دندان که بسیار خطرناک نیز می باشند جلوگیری کند.

انواع ارتودنسی‌ها


دستگاه‌های ارتودنسی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند: ثابت به روشی گفته می‌شود که فرد قادر است وسایل مربوطه را از دهان خارج کند و مجدد در دهان قرار دهد؛ اما ارتودنسی ثابت، به ارتودنسی گفته می‌شود که براکت‌ها به دندان متصل شده و قابل خارج شدن از دهان نیستند. رایج‌ترین درمان ارتودنسی، درمان ارتودنسی ثابت است.  مدتی است در دنیای دندانپزشکی ارتودنسی به‌نام ارتودنسی نامرئی  وجود دارد که به ارتودنسی گفته می‌شود که از مواد پلاستیک شفاف و سخت برای ردیف کردن دندان‌‌ها استفاده می‌شود. ارتودنسی نامرئی از پلاستیک شفاف ساخته شده و به همین خاطر تقریبا غیر‌قابل رویت است.

 

کدام نوع درمان ارجحیت دارد؟

هر کدام از این روش‌های درمانی موارد تجویز خاص خود را دارد. روش متحرک بیشتر برای بیماران زیر 12 تا 14 سال کاربرد دارد و بعد از آن به‌دلیل تثبیت نسبی ساختمان‌های استخوانی فک‌ها عملا روش ارتودنسی متحرک تاثیر زیادی دربر نخواهد داشت. برای بیمارانی که بالاتر از این سن هستند معمولا درمان ثابت تجویز می‌شود تا دندان‌ها در وضعیتی منظم‌تر در فک قرار گیرند.

ارتودنسی درد دارد؟!

برخی افراد به‌دلیل مشکلات دندانی که دارند باید برای درمان جدی به دندانپزشکی مراجعه کنند و در صورت نیاز از روش ارتودنسی بهره‌مند شوند؛ اما متاسفانه خیلی از افراد به‌دلیل ترس از درد احتمالی از انجام این کار سر باز می‌زنند، اما بهتر است بدانیدکه اندک زمانی پس از اینکه بریس تنظیم شد، دندان معمولا درد می‌گیرد، اما این درد پس از مدتی برطرف می‌شود. حتی اگر فردی در روز اول درمان دچار درد شود، می‌تواند زیر‌نظر پزشک از مسکن‌های مجاز برای کنترل درد استفاده کند.

طول درمان به چه صورت است؟

طول درمان ارتودنسی برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال بسته به میزان مشکل، شرایط بیمار و سن بیمار این زمان متغیر است. اما هرچه سن بیمار بالاتر باشد دوره درمان به نسبت ممکن است طولانی‌تر باشد.

سن مناسب برای ارتودنسی چه سنی است؟

ارتوندسی را می‌توان در هر سن انجام داد اما زمان درمان بستگی به نوع ناهنجاری دارد. البته نوع ناهنجاری نیز در تشخیص زمان درمان بسیار با‌اهمیت است. اگر سن بیمار کمتر باشد درمان راحت‌تر، کوتاه‌تر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. در بیمارانی که مشکل فکی دارند حتما باید بیمار را قبل از بلوغ معاینه کرد.

نکاتی که باید در طول درمان ارتودنسی رعایت کنید:

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، داشتن بهداشت منظم است. در درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان حرف اول را می‌زند. تمیز کردن دندان‌های دارای دستگاه ارتودنسی ثابت مشکل‌تر از تمیز کردن دندان‌های بدون دستگاه است، ولی با رعایت بهداشت مناسب می‌توان از ایجاد مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و مشکلات لثه جلوگیری کرد.

غذاهای سخت مانند چیپس، آجیل، بلال، ذرت بو داده، ته‌دیگ و… می‌توانند موجب آسیب به دستگاه‌های ارتودنسی شوند. برای خوردن بعضی غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می‌توان آنها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد. وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت‌ها و سیم‌ها و تمیز نکردن آنها می‌‌تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد.

هنگام ورزش‌هایی که احتمال ضربه وجود دارد از محافظ‌های مخصوص دهان باید استفاده شود. برای کودکان در حال ورزش، باید از محافظ مخصوص دهان استفاده کرد.

طی درمان‌های ارتودنسی چون دندان‌ها در استخوان فک حرکت می‌کنند‌، مقداری لقی در دندان‌ها ایجاد می‌شود که از نظر علمی طبیعی است و در پایان درمان دیگر لقی مشاهده نخواهد شد.
مسواک‌هایی در بازار وجود دارند که موهایی که در بخش مرکزی سر مسواک قرار دارند، کوتاه‌تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند بنابراین شما می‌توانید سر این مسواک‌ها را روی براکت‌ها (نگین‌ها) منطبق کرده و اطراف براکت‌ها را به‌راحتی تمیز کنید.

 ارتودنسی بدون سیم و براکت!

یکی از معضلات جامعه امروز به‌هم ریختگی دندان‌ها باتوجه به تلفیق شدن نسل‌ها و ژنتیک‌ها با همدیگر است. شیوع بیش از اندازه پیچیدگی و کامپیلیکیشن ارتودنتیک اگر بعد از سن رویش دندان‌های دائمی باشد یک مقدار استفاده از سیم و براکت برای تصحیح جایگاه‌های دندان برای بیماران معضلاتی را از جهت اجتماعی به وجود می‌آورد که رغبت زیادی برای انجام آن پیدا نمی‌کنند. راه‌حلی که در دنیای امروز برای این معضل پیدا شده استفاده از «لاینر یا پلاک‌های شفاف‌» و غیرقابل رویتی است که شما می‌توانید داخل دهان‌تان استفاده کرده و به مرور زمان ریتم و جایگاه دندان‌های خود را تصحیح کنید.

درواقع ارتودنسی بدون سیم و براکت در تقسیم‌بندی ارتودنسی، جزء روش‌های درمانی متحرک استفاده می‌شود که با استفاده از تکنولوژی «کدکم» انجام می‌شود. تکنولوژی کدکم چندین سال است در خدمت انسان جهت تولید تمام وسایل استفاده شده است و ارتودنسی شفاف، یک روش درمانی متحرک است و مانند روش‌های ثابت برای افرادی به‌کار برده می‌شود که سن رشد در آنها پایان یافته و تمام دندان‌های دائمی در دهان آنها رویش پیدا کرده‌اند.


 

خدمات دندانپزشکی در کلینیک دنتیست ایران به شرح زیر می باشد :

دندانپزشکی زیبایی , ارتودنسی , ایمپلنت دندان , لمینت دندان , قیمت لمینت دندان , قیمت ایمپلنت دندان , قیمت ارتودنسی , جراحی لثه , ترمیم دندان , درمان آبسه دندان , طراحی لبخند, قیمت پروتز دندان, پروتز دندان , دندان مصنوعی , ارتودنسی ثابت , زیبایی لبخند , لبخند لثه ای, ارتودنسی متحرک, درمان ریشه دندان , دندانپزشکی شبانه روزی ,کلینیک دندانپزشکی تهران , دندانپزشکی کودکان , دندانپزشکی اطفال ,دندانپزشک , دندانپزشکی 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات و تعرفه دندانپزشکی دنتیست ایران می توانید با شماورین و متخصصین کلینیک دندانپزشکی در ارتباط باشید. 


خدمات کلینیک دندانپزشکی ساغر , ارائه بهترین درمان دندانپزشکی در کشور

ایمپلنت دندان , ایمپلنت , ارتودنسی , کلینیک دندان , دندانپزشکی , دندانپزشک , جراحی لثه , جرم گیری دندان , کشیدن دندان عقل , لمینت دندان , دندانپزشکی زیبایی , طراحی لبخند , ارتودنسی دندان , پروتز دندان , دندان مصنوعی , دندانپزشکی کودکان , دندانپزشکی اطفال

www.sagharclinic.ir 

 


 

باتوجه به تعریف فوق برای هر فردی بسته به وضعیت دندانی موجود، یکسری پلاک ساخته خواهد شد که تعداد آنها برحسب مشکلات فرد، مختص همان فرد است و مراحل کلینیکی پیچیده‌ای ندارد، چراکه بعد از مراجعه به دندانپزشکی و معاینات اولیه باتوجه به یافته‌های کلینیکی و لابراتواری شامل فتوگرافی و رادیوگرافی یک قالب دقیق از فرد متقاضی گرفته می‌شود و به لابراتوار ارسال می‌شود. در لابراتوار بعد از گرفتن قالب و اسکن کردن آن با فایل‌های کامپیوتری و باتوجه به اطلاعات ارسالی رادیوگرافی و فتوگرافی و عکس‌های متفرقه بیمار، یکسری پلاک شفاف ساخته و به بیمار تحویل داده می‌شود که بیمار هر دو هفته یک‌بار پلاک‌ها را به‌ترتیب شماره استفاده می‌کند.

مزیت‌های ارتودنسی شفاف

  • این سیستم حجم خیلی کمی دارد و به‌راحتی برای بیمار قابل سازگاری است.
  • بدون هیچ مشکل خاصی فرد می‌تواند در طول روز از این پلاک‌های شفاف استفاده کند. همچنین نباید نگران صحبت کردن با افراد از زاویه خیلی کم باشند چراکه شفافیت این پلاک‌ها به حدی است که قابل تشخیص نیست. غیرقابل رویت بودن یک مزیت خیلی شاخصی در این نوع از ارتودنسی‌هاست.
  • فرد می‌تواند حین غذا خوردن پلاک‌ها را از دهان خود خارج کند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های این روش عدم  ایجاد پوسیدگی است. باوجود ارتودنسی شفاف، بهداشت شما حتی از روز اول هم بهتر خواهد شد، زیرا شما حین روز مجبور به رعایت بهداشت هستید و به‌راحتی می‌توانید آن پلاک را از دهان‌تان بیرون بیاورید و مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و مجددا استفاده کنید، درضمن در این دو هفته خود پلاک را هم تمیز کنید.
  • یکی دیگر از محاسن این روش، عدم ایجاد تغییر رنگ دندان‌هاست.
  • حسن دیگر آن، کوتاه‌مدت بودن طول درمان نسبت به سیم و براکت است. در این روش درمان‌هایی که با یک سال و نیم با سیم و براکت درمان می‌شد، بین هفت تا هشت ماه قابل درمان است.