سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

خاک برداری و گود برداری ساختمان

    نظر

خاک برداری و گود برداری ساختمان

اگر بخواهیم به زبانی ساده خاک برداری یاگودبرداری را تعریف کنیم باید بگوییم زمانی که از سطح زمین خاک برداشته می شود و به عمق زمین می رسد را خاک برداری می گوییم. برای اینکه گودبرداری انجام شود باید مطابق نقشه عمل کرد که گودبرداری تا سطح زیرین فونداسیون صورت می گیرد.اینکار به دو دلیل انجام می شود یکی اینکه با خاک استخراج شده از چاه و … فضای خالی که بین ستون ها و شناژها را پر نماید و دلیل دیگر اینکه محیط تمیز تر و بازتر باشد.

خاکبرداری و گودبرداری ساختمان

خاکبرداری و گود برداری در ساختمان ها به دلایل مختلفی صورت می گیرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)برای اینکه به خاکی بکر ، محکم ، سفت برسند
2)گودبرداری می تواند برای پایین آوردن مرکز ثقل سازه صورت بگیرد و در نهایت در مقابل عوامل طبیعی پایداری زیادتری داشته باشند.
3) می تواند به دلیل قرار گرفتن فونداسیون در مکان امن و دور از سیل و یخبندان باشد.
4) البته باید دقت داشته باشیم که ارتفاع سازه از سطح زمین با توجه به قوانین شهرداری دارای محدودیت است.پس می توان اینگونه گفت که گودبرداری را برای ایجاد طبقه های بیشتر و همچنین ساخت پارکینگ و انباری انجام میدهند تا موارد ذکر شده برای طبقه های زیرزمین تامین شود.

قیمت خاکبرداری و گود برداری ساختمان

موارد مختلفی در قیمت گودبرداری و خاکبرداری ساختمان مطرح است که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) مکانی پروژه ساختمانی و دسترسی ماشین آلات ساختمانی و همچنین میزان مسیر پروژه تا مکان دپو نخاله.
2) با استفاده از فرمول های هندسه ، حجم خاک برداری محاسبه می گردد

اگر بخواهیم حجم خاکبرداری را محاسبه کنیم باید طول ، عرض ، ارتفاع را با یکدیگر ضرب کنیم اما اگر کوپه خاک داشته باشد به شیوه ی زیر محاسبه می گردد:
حجم مخروط = ارتفاع × مساحت قاعده × 1/3

چک لیست عملیات گود برداری و خاکبرداری

1)اگر اطلاعات دریافتی از آزمایش خاک وجود داشته باشد باید در نظر گرفته شود همچنین مواردی مانند سطح آب های زیر زمینی و همچنین میزان عمق گودبرداری مطابق نقشه باید انجام شود.البته باید به وضعیت ساختمان و زمین های اطراف نیز دقت کافی داشته باشیم.

2)باید پرسنل پیمانکار بیمه باشند.

3)برای مجری گودبرداری باید کد پیمانکاری وجود داشته باشد.

4)باید در هر شهری که هستند از محدودیت ترافیکی در عبور و مرور کامیون ها آگاهی داشته باشید.

5)از ارگان های لازم باید مجوزهای ضروری در صورت نیاز گرفته شود که می تواند شامل ارگان های ذیربط مانند گاز ، برق ، آتش نشانی و … باشد.

6)از تاسیسات شهری و مسیر لوله ها در صورت لزوم باید آگاهی کامل داشته باشید.

7)اگر در زمان گودبرداری آب وجود دارد باید با توجه به شرایط موجود از ترکیب روش های زیر استفاده شود:

  • زهکشی : شیب بندی در روش های که به زهکشی مرسوم است ، ایجاد می شود و یا اینکه حفر چاه زهکش صورت می گیرد و از جداره گود ، آب را خارج می نمایند.
    سه نوع کانال زهکشی وجود داشته است که خندقی ، جناغی ، شبکه ی هستند. باید کف کانال زهکشی را کوبیده کنند که به واسطه آن جذب آب کمتری صورت بگیرد . باید کف کانال از بتن مگرپایین تر باشد.
  • آب را با استفاده از پمپ های زه کش شناور جمع آوری کنند.
  • زیر نظر متخصص ژئوتکنیک ، باید از روش های ژئوسنتتیک استفاده شود.

8)زمانی که میخواهند عمق خاک برداری را محاسبه نمایند باید از نقشه استفاده شود و همچنین با در نظر گرفتن سطح زمین محاسبه می گردد ولی :

  • در صورتی که خاک برداری را عمق مشخص شده انجام بدهیم ولی به خاک محکم و سفتی نرسیم باید به خاک برداری ادامه بدهیم.
  • در صورتی که اضافه خاک برداری حدودا ده تا پانزده سانتی متر باشد باید از خاک معمولی برای مابه التفاوت استفاده کرد و همچنین بکار گیری از کمپاکتور ضروری است.
  • در صورتی که اضافه خاک برداری از هفتاد سانتی متر بیشتر باشد باید مابه التفاوت را به وسیله سنگ وسیمان پر کنید تا زمانی که به ارتفاع معین شده در نقشه برسید.

9? پایدارسازی دیواره گود
توازن نیرو در محل گودبرداری ، با برداشت خاک از سطح زمین تغییر می نماید و می تواند برای زمین های مجاور امکان ریزش خاک و همچنین نشست کردن زمین را به همراه داشته باشد.

این مشکلات می تواند به عنوان خطرهای جدی جانی و مالی برای همسایگان و همچنین کارگران گود شناخته شود که می توان از مهارگود یا پایداری سازی دیواره گود برای آنها استفاده کرد.

مهندسان می توانند از روش های زیر برای مهارگود استفاده کنند که البته به مواردی چون بودجه ، مساحت واندازه سازه، نتیجه آزمایش خاک ،زمین و سازه های مجاور بستگی داشته است.

الف) اجرای فونداسیون در کف گود

در روش اجرای فونداسیون در کف گود،از بیل مکانیکی یا وسایل دیگردر گودبرداری استفاده می شود که حاشیه دیوار تا تا دیوار ساختمان مجاور یک متر محفوظ نگه می دارد و در اصل همین فاصله را می توان به عنوان سازه نگهبان استفاده کرد.
در زمان اجرای فونداسیون ، تنها بخش های که ضروری است را خاک برداری می کنند که البته به صورت همزمان نیست و میلگرد و پی را اجرا می نماید.

ب) نیلینگ

معمولا نیلینگ را برای گودبرداری های انجام میدهند که از 6 متر بیشتر باشد و مجاز به این باشد که سه تا چهار سانتی متر تغییر مکان باشد.در روش نیلینگ در دیوارها سوراخ های مورب ایجاد می گردد که میخ های نیلینگ در آنجا مستقر می شوند. این سوراخ ها با بتن و به واسطه شلنگ رفت و برگشت پر می گردند. در نتیجه می توانند به صورت شبکه ی این میخ ها به یکدیگر متصل شوند و با شاتکریت یا بتن پاش روی آنها تا ده سانتی متر بتن پاشیده می گردد.
در این روش برای نگهداری خاک بالا دست از استحکام خاک پایین دست استفاده می گردد.

ج) سازه نگهبان

برای اینکه مقاوم سازی دیوار گود انجام شود از استقرار ستون های موقت استفاده می گردد، به گونه ی ستون های سازه نگهبان را استقرار میدهند که تداخلی با فونداسیون نداشته باشند.حدودا سازه نگهبان به اندازه 1/3 ارتفاع ساختمان همسایه به زمین وارد می شود.

د) سپرکوبی

برای مهار دیواره گود در سیرکوبی از سپرهای فلزی با چوبی ستفاده می گردد ولی به علت اینکه آلودگی صورتی ایجاد می کند عموما مورد استفاده و اجرا در بافت های شهری نیست.

ه) دیوار دیافراگمی

دیوار دیافراگمی با حفر زمین اجرا میگردد.

و) ترانشه محیطی

مهار دیوارهای گود به واسطه یکدیگر صورت می گیرد. اگر ساختمان های مجاور نشست داشته باشند از روش های مثلا تزریق بتن منبسط شونده یا سوراخ کردن دیوار استفاده می گردد.

گودبرداری چیست؟

گودبرداری یکی از فرایند مهمی است که در ساختمان سازی انجام می شود و لازم است به بهترین شکل ممکن این مرحله به اتمام برسد.در زمین های از گودبرداری انجام می شود که باید همه یا بخشی از ساختمان از سطح طبیعی زمین پایین تر ساخته شود که البته گاهی عمق گودبرداری به چندین متر نیز می رسد که با توجه به جنس زمین تعیین می شود.

عملیات خالی در گودبرداری چیست؟

به عبارتی می توان گفت عملیات خاکی شامل : خاک برداری ، خاک ریزی ، گودبرداری، تسطیح زمین ، حفر کانال ها ، مجاری فاضلاب ، مجاری آب و شیارها و … می باشد که لازم است قبل از انجام عملیات خاکی برخی از اقدامات ضروری انجام گردد:

1)باید بررسی ها و ارزیابی های لازم در خصوص زمین مورد نظر از لحاظ جنس خاک و استحکام صورت بگیرد.
2)بررسی های لازم درمورد موقعیت زمین مورد نظر از لحاظ استحکام و جنس خاک انجام گردد.
3) تمام کارگرانی که در عملیات خاکی کار می کنند باید دارای تجربه های لازم باشند.
4)موقعیت تاسیسات زیر زمینی مانند قنوات قدیمی ، کانال های فاضلاب ، لوله کشی های گاز و آب ارزیابی شود.
5)زمین مورد نظر باید عاری از هر گونه اشیاء زائد مثل بقای درختان ، ضایعات ساختمانی ، تخته سنگ و … شود.

گودبرداری و خاکبرداری

در زمین های که رطوبت طبیعی دارند می تواند برای ماسه گودبرداری را تا عمق یک متر و برای خاک رس 1?25 متر و برای خاک بسیار متراکم دو متر را در نظر گرفت.البته پیش از اینکه گودبرداری را انجام بدهید باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره شده است:

  • – در صورتی که عمق خاکبرداری از 120 سانتی متر زیادتر باشد باید دیوارهای پیرامون را محکم کرد.
  • – باید پیرامون مکان حفاری را حصار کشی کنید تا از خطرات احتمالی مانند سقوط ازاد،پرتاپ سنگ و … جلوگیری کرد.
  • – هیچ گاه نباید در گودهایی که بیشتر از یک متر عمق دارند کارگری تنها گمارده شود.
  • – برای معابر عمومی که مجاور گودبرداری هستند از نرده یا حفاظ مطمئن استفاده گردد.
  • – در پیاده رو ها نباید مصالحی را قرار بدهید که حاصل گودبرداری هستند.
  • – زمانی که گودبرداری مجاور خط های راه آهن یا بزرگ راهها یا مرکز های باشد که تولید ارتعاش دارند باید از تدابیر احتیاطی استفاده شود تا پیشگیری از ریزش صورت بگیرد.
  • – در حفاری های پر عمق بایددر زمان روز برای متوجه ساختن رانندگان از پرچم قرمز و در شب از چراغ های خط عابرین استفاده شود.

گودبرداری چه ویژگی های دارد؟

گودبرداری را می توان یکی از خطرناک ترین و پیچیده ترین فرآیندهای مهندسی به شمار آورد که باید با دقت تمام صورت بگیرد و برای محفوظ نگه داشتن جان انسان های که درون و خارج از گود و ساختمان های مجاور هستند و همچنین برای فراهم کردن شرایطی ایمن و مطمئن در فرایند انجام کار ، دیواره های آن به واسطه سازه های نگهبان پایدار سازی و مهاربندی گردد.

سازه های نگهبان دارای نمونه های مختلفی هستند که با توجه به عمق گودبرداری ، نوع خاک و میزان حساسیت ساختمان های پیرامون گودبرداری انتخاب می شوند و سپس توسط افراد دست اندرکار پروژه گودبرداری اجرا می شوند که هر کدام از این افراد خود مسئولیت و وظیفه معینی دارند و در نهایت نظارت آن به واسطه سازمان های مرتبط صورت می گیرد.برای اینکه فرآیند گودبرداری انجام شود نیاز است که قبل و بعد از پروژه تهمیداتی بکار گرفته شود که از بروز هر گونه حادثه جلوگیری نماید.

خاکبرداری چیست ؟

ساخت و ساز یکی از موضوعات مهمی است که در آن باید به نکات ریز و درشت دقت کرد و در آن تمامی نکات ایمنی صورت بگیرد.زمانی که از خاک برداری ساختمان یاد می شود یعنی هر گونه فعالیتی که سبب می شود سطح مورد نظر برای اقدامات بعدی آماده شود. در عملیات خاک برداری هر نوع مصالح ، شن و ماسه ، مصالح سنگی ریزشی و لغزشی از بستر رودخانه ، بدون اینکه به جنس و کیفیت آن دقت شود برای تسطیح و شیب بندی و همچنین آماده کردن محیط مورد نظر ، برداشته می شوند.

هر گونه عملیات خاکبرداری که صورت بگیرد باید طبق نقشه های اجرایی باشد و همچنین دستگاههای نظارتی بر روی تمامی دستورالعمل ها نظارت کافی داشته باشند.باید به صورت همزمان عملیات خاکبرداری و رگلاژ سطح ها بدون پوشش صورت بگیرد.پس از اینکه خاک برداری صورت گرفت باید دیگر کارها بلافاصله انجام شود و بعد از اینکه در سطوحی خاک برداری صورت گرفت نباید بیشتر از 72 ساعت در مقابل عوامل جوی و باران قرار گرفته شود.

اگر به هر دلیلی سبب شود که بعد از زمان خاک برداری عملیات سریعا انجام نشود باید قبل از اینکه مراحل بعدی انجام شود لایه های پیشین کنترل شود و اگر لازم بود عملیات اصلاح ، تسطیح و رگلاژ نهایی سطح کار صورت بگیرد.اما اگر پیمانکار به صورت عمدی یا سهوی ، برداشت خاک را تا ترازهای نهایی انجام دهد و عملیات های بعدی پس از مدت زمان طولانی انجام شود و نیاز به برداشت خاکهای رویه یا اماده سازی دوباره بستر برای ادامه فرآیند باشد باید با توجه به نظرات دستگاه نظارت و به هزینه ی پیمانکار صورت بگیرد.

لازم است که در تمامی مراحل خاک برداری دقت لازم انجام شود تا از هر گونه خاک برداری اضافه و از بین رفتن مصالح در کف و جداره ها مخصوصا زمانی که بتن ریزی صورت می گیرد ، جلوگیری شود. اگر که توسط پیمانکار خاک برداری اضافی صورت بگیرد باید محل با مصالح مناسب و یا بتن سازگار با خورندگی خاک تا تراز و رقوم نهایی خواسته شده ، ترمیم و رگلاژ گردد که البته با حداقل بتن C15 بوده و به هزینه ی پیمانکار خواهد بود.

ویژگی های خاکبرداری

برنامه ی زمان بندی وجود دارد که با تایید دستگاه نظارت است و هر گونه کارکرد ماشین ها و استقرارهای آنها ، روش های عملیات با توجه به نوع آنها و طبیعت خاک محل اجرای کار مطابق آن انجام می شود.
هر گونه خاک برداری که برای محل کانال ها در کارگذاری لوله و کابل انجام می شود باید طبق نقشه ها و مشخصه ها با ابعاد و رقوم های مشخص شده باشد.

اضافه خاکبرداری در محل اتصال های لوله ها ، اگر نیاز باشد و همچنین دستگاه نظارت تایید کرده باشد ، انجام می شود. اگر برای کندن از ماشین استفاده شود باید عملیات را تا پانزده سانتی متری عمق نهایی انجام شود و مابقی عملیات در جهت تسطیح و رگلاژ کف کانال به وسیله دست انجام شود.

طی این چند سال با توجه به افزایش طبقه ها و همچنین بالا رفتن تراکم و نیاز به داشتن پارکینگ برای ساختمان ها ، میزان عمق گودبرداری و خاک برداری ساختمان ها بالا رفته است ولی متاسفانه هنوز هم مانند گذشته از روش های سنتی در گودبرداری های کم عمق استفاده می گردد.افراد زیادی هستند که بر این تصورند که استفاده از موارد ایمنی در خاک برداری ساختمان و گودبرداری هزینه های اضافی است ولی باید بدانید گودبرداری و خاک برداری جز مواردی از ساختمان ها به شمار می روند که بسیار پیچیده و خطرناک بوده و باید به دقت تمام انجام شوند . البته نباید فراموش کرد که در خاک برداری های که عمق بیشتری داشته است باید بررسی های دقیق تر و نظارت های لازم با وسواس بیشتری انجام شود و هزینه های لازم در این قسمت پرداخت شود تا بتوان میزان خطرات را کاهش داد و از جان و مال مردم حفاظت کرد.

متاسفانه افرادی سود جو در این رابطه وجود دارند که خود را مسئول نمی دانند و یا سهل انگاری می کنند و به اصول فنی آشنایی ندارند و سبب ایجاد حادثه می شوند.اگر دیواره پروژه گودبرداری و خاک برداری ساختمان ها سریعا بعد از خاک برداری ثابت و پایدار باشد ، دلیلی ندارد که در زمان های بعد هم همین گونه باقی بماند.

در نهایت باید بدانید که خاک برداری یکی از عملیات مهم در ساختمان است که باید با رعایت اصول مهندسی و ایمنی صورت بگیرد و همچنین روش های فنی در آن دقیقا تحت نظر گرفته شود و اگر نیاز باشد از دیواره ها حفاظت کافی انجام شود.

خاکبرداری گروه خاکبرداران

ارائه خدمات خاکبرداری به صورت کاملا حرفه ای

گودبرداری گروه خاکبرداران

ارائه خدمات گودربرداری در کمترین زمان ممکن ، ایمن و کم هزینه

راه سازی گروه خاکبرداران

راه سازی و ترمیم جاده ها توسط گروه خاکبرداران ، در تمام نقاط ایران

خاکبرداری و گودبرداری

مشاورین و متخصصین ما آمده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف می باشند.