سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلینیک لیزر موهای زائد , کلینیک جوانسازی پوست

حلقه معده , باند معده , عمل جراحی حلقه معده , هزینه جراحی حلقه م

حلقه معده , باند معده , عمل جراحی حلقه معده , هزینه جراحی حلقه معده

فهرست مطالب [نمایش فهرست]

حلقه معده , باند معده , عمل جراحی حلقه معده , جراح حرفه ای حلقه معده  , هزینه و قیمت جراحی حلقه یا باند معده : در گذشته ای نه چندان دور پزشکان برای درمان چاقی از روشی محبوب و پر طرفدار به نام روش حلقه معده یاباند معده استفاده می کردند. این روش جراحی بخاطر ساده ،سریع وکم هزینه بودن طرفداران بسیاری داشت .اما امروزه طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مشخص شده که این روش مشکلات و خطرات خاصی را دارد بنابرین خیلی از کشور ها استفاده از این روش برای درمان بیماران شان را ممنوع اعلام کرده اند.

جراحی حلقه معده

استفاده از این روش به علت کارا بودن در آن زمان بسیار رواج داشته به طوری که استفاده از حلقه معده منجر به از دست دادن حدود 40 الی50 درصد از وزن اضافی می‌شد .البته در همه افراد این روش بدین گونه موفقیت آمیز نبود و مسئولان با بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که مضررات این روش نسبت به فوایدش زیاد است وبه کار گرفتن این روش به نفع اجتماع ومردم نیست .جراحی کاهش وزن روشی ایمن بسیار پایینی دارد. حلقه یا باند معده با یک جراحی ساده دور معده قرار می گیردو لوله‌ی ارتباطی آن در زیر سطح پوست گذاشته می شود و با کمک تزریق مواد تنگ و گشاد خواهد شد.

افرادی که لازم است از جراحی حلقه معده استفاده کنند

 

افرادی که دارای اضافه وزرن هستند گزینه اول برای رسیدن این افراد به وزن ایده آل دارو ، رژیم غذایی و ورزش است .اما هستند کسانی که به هر دلیلی به این روش ها نمی توانند وزن کم کنند این افراد از روش جراحی برای کاهش وزن خود استفاده می کنند.در این میان انتخاب نوع عمل جراحی به عوامل زیادی از جمله میزان چاقی و شرایط جسمی و روحی فرد و نظر پزشک بستگی دارد. این روش بیشتر برای افرادی استفاده می شود که :

  • افراد چاقی دارای شاخص توده بدنی یا bmi مابین 35 الی 40
  • افراد دارای شرایط خاص تغذیه‌ای مانند کودکان دارای چاقی مفرط و زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند
  • عدم تمایل مفرط به خوردن مواد غذایی شیرین (زیرا این روش تمایل به ریزه‌خواری به خصوص انواع شیرین آن را تشدید خواهد کرد.)
  • عدم بارداری در حال حاضر
  • نداشتن سابقه‌ی جراحی در معده و مری
  • نداشتن سابقه‌ی حساسیت بدنی به اجسام خارجی
  • عدم مصرف سیگار و الکل
  • عدم ابتلا به بیماری قلبی، بیماری التهابی روده، سیروز کبدی و کم‌کاری تیروئید.

شرایط و نحوه‌ی عمل جراحی حلقه معده (باند معده)

جراحی باند معده

قبل از اینکه فرد عمل جراحی باند معده را انجام دهد لازم است که زندگی خود را برطبق اصولی از پیش تعیین شده استوار سازد از جمله: ترک سیگار و دنبال کردن رژیم غذایی متناسب با شرایط بدن ،ورزش کردن مداوم تا برای انجام عمل جراحی بدنش آماده باشد در عمل جراحی باند معده نیز مانند سایر اعمال جراحی در گام نخست باید آزمایش ها و بررسی های لازم روی فرد انجام سود تا میزان آمادگی بدن فرد را برای عمل جراحی باند معده سنجید اگر جواب آزمایشات مثبت باشد بدین ترتیب جراحی باند معده آغاز می شود.

در این روش پزشک جراح بااستفاده از لاپاراسکوپی یک حلقه سیلیکونی کوچک را در بخشی ازقسمت بالایی معده قرار می‌دهد. در این روش عمل جراح ،معده را به دو بخش نامساوی تقسیم می کند با توجه به قسمت بالایی معده مانند یک کیسه کوچک و جدا سازی آن از سایر قسمت ها معده عمل انجام می پذیرد .بیمار وقتی غذا می خورد مواد غذایی پس از عبور ازراه این کیسه کوچک که در حدود 1 الی 2 سانتی متر عرض دارند به سایر قسمت‌های معده می روند. در داخل باند یا حلقه معده یک بالن کوچک قرار دارد که جراح می‌تواند بوسیله لوله‌ای که در زیر سطح پوست قرار داده شده است، آن را پر یا خالی کند. بااین کار حلقه ای که در معده قرار داده شده است تنگ‌تر یا شل‌تر شود. با تنگ شدن حلقه، حجم معده کاهش می یابدو فرد مواد غذایی کمتری استفاده می کند و این امرموجب لاغری بیمار خواهد شد .

مزایای عمل جراحی حلقه معده (باند معده)

این روش با اینکه معایبی نسبت به سایر روش‌های جراحی چاقی دارد، با این حال مزایای نیز داردکه عبارتنداز:

عمل جراحی باند معده یکی از مزایایی که دارد قابل برگشت بودن آن است به این صورت که در صورت مفید نبودن یا داشتن عارضه برای بیمار این اجازه را به فرد و جراح می‌دهد که باند معده را خارج کرده همه چیز به حالت قبل از عمل بازگرداند.

دومین مزایای این روش امکان تنظیم شدن حلقه یا باند معده است این قابلیت را به فرد می‌دهد تا در مواقع اضطراری مانند بیماری خاص یا بارداری که در این مواقع فرد باید خوب تغذیه کند ، برای مدتی باند معده را شل می کنند سپس بعد مدتی تنگ می کنند وبه حالت اولیه برمی گردانند .

از دیگر مزایا می توان به بسته بودن عمل ونوع جراحی و انجام آن به کمک لاپاراسکوپی اشاره کرد که در این روش فرد کمتر درد می کشد و ناراحتی ومشکل بعد عملش کمتر است .

همچنن درمورد هزینه نسبت به سایر اعمال جراحی درمان چاقی کم هزینه تر است .

شکل ظاهری معده در این عمل با گذاشتن باند معده هیچ تغییری نمی کند .

و نیاز به دارو و مکمل غذایی در جراحی باند معده ؛نسبت به سایر روش ها محدود است.

خطرات و عوارض  عمل جراحی حلقه معده (باند معده)

برای درمان فتق معده پزشکان پس از مطالعات فراوان این روش جراحی را پیشنهاد دادند اما پس از انجامش عمل موفقیت آمیز نشد . از این روش بار دیگر به عنوان یک عمل جراحی کاهش وزن استفاده شد. ولی از حدود سال 2005 میلادی متخصصان به عوارض وخطرات این روش عمل جراحی پی بردند و رفته رفته از این روش کمتر استفاده شد .

حلقه معده

مهم ترین خطرات و عوارض ناشی از حلقه معده شامل:

  • اینکه فرد دیگر نمی تواند از تغذیه سالم استفاده کند بزرگترین مشکل این روش محسوب می شود . مشکل مهم مربوط به قطر داخلی کیسه گذاشته شده است که این اجازه را به افراد نمی‌دهد تا به طور عادی از میوه، سبزیجات، سالاد، نان و گوشت استفاده کنند. زیرا این کیسه به سرعت پر شده و منجر به بروز حالت تهوع در فرد می‌شود.
  • استفراغ مداوم فرد را مجبور می‌کند تا از مواد غذایی فاقد ارزش غذایی چون شکلات، چیپس و … استفاده کند و در نهایت به دلیل استفاده زیاد از مواد غذایی ناسالم فرد به انواع بیماری ها مربوط به کمبود ویتامین ها ومواد مغذی مانند پوکی استخوان، بیماری قلبی، خستگی مفرط، ریزش مو و گرفتگی عضلانی ممکن است مبتلا شود. تهوع و استفراغ در اغلب موارد می‌تواند با تنظیم سفتی باند یا حلقه کمتر شود.
  • حرکت دادن حلقه به بالا و پایین در داخل معده می‌تواند منجر به آسیب به دیافراگم یا بوجود آمدن انسداد، ریفلاکس اسید معده، خون‌ریزی و حتی سوراخ شدن معده که باعث اختلال در عملکرد معده می شوند. در این حالت فرد نه تنها دوباره چاقتر خواهد شد، بلکه باید درد ناشی از آن را نیز تا زمان بیرون آوردن حلقه تحمل کرد. متأسفانه تعداد زیادی از افرادی که عمل جراحی حلقه معده را انجام دادند یک مورد از چند عارضه‌ی آن را تجربه کردند.
  • خطر مرگ ناشی از عمل جراحی حلقه یا باند معده کمتر از یک در 3000 است
  • از جمله عوارض جراحی جزیی این عمل می توان از مشکلات ناشی از تنظیم حلقه در داخل معده ، عفونت کردن زخم یا خونریزی در حد کم، در کمتر از ده درصد عمل های انجام شده دیده می شود. بر خلاف جراحی های دیگر معده، باندهای معده در جذب مواد غذایی کاربردی ندارند و به همین دلیل، کمبود ویتامین پس از جاگذاری حلقه معده موردی نادر است.
  • از دیگر مشکلات این عمل جراحی هزینه های سر سام آور بعد از عمل است چون بعد از عمل نیاز به تعویض باند معده هر 4 یا 5 سال است که بعد از ذشت هر سال هزینه ها بیشتر می شود .

اقداماتی پس از عمل جراحی حلقه معده (باند معده) باید انجام داد

بعد از پایان عمل و رفتن اثرات بی حسی فرد درد های شدیدی را احساس می کند که نیاز به مسکن است .استفاده از مسکن به دلیل ادامه داشتن این درد ها مدت ها باید ادامه پیدا کند . پزشکان برای اطمینان از اینکه حلقه در جای مناسبش در معده قرار گرفته یا نه انجام رادیو گرافی را توصیه می کنند.پزشک دستور العمل خاصی بعد از عمل در اختیار بیمار قرار می دهد تا دو هفته ابتدایی بعد عمل از ای دستور العمل ها در مورد رژیم غذایی خود استفاده کند. مصرف مایعات از 6 الی 8 ساعت پس از جراحی به صورت قطره ای آغاز می شود و از روز سوم به مواد غذایی نیمه جامد همانند سوپ صاف شده تبدیل می رسد.

باند معده

مصرف مواد غذایی جامد نرم را از یک هفته بعد از عمل بیمار می تواند استفاده کند .از مصرف غذا همراه با مایعات فرد باید جدا خودداری کند چون این کار باعث پر شدن سریع حجم معده شده و باعث تهوع واستفراغ فرد می شود همچنین خوردن مواد غذایی با آرامش و به صورت کامل بسیار جهت جلوگیری از تهوع و استفراغ ضروری است.همچنین دلیل دیگر حالت تعوع در این بیماران می توامد خوردن حتی یک قاشق اضافی غذا باشد فرد غذا را باید به صورت تکه‌های کوچک یا در صورت لزوم به شکل پوره مصرف کند. استفراغ می‌تواند ناشی از تند خوردن، خوب نجویدن، پرخوری و بزرگ لقمه گرفتن به وجود آید .

ممکن است پزشک بیمارش را برای دریافت کردن همه ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی وپروتئین ها به متخصص تغذیه جهت دریافت برنهمه غذایی معین ارجاع دهد .با شروع مصرف مواد غذایی جامد پزشک حلقه معده را تنظیم و معده را تنگ‌تر خواهد کرد تا بیمار بیش از حد مواد غایی مصرف نکند . در صورت فرد دچار تهوع و استفراغ شدید شود یا طی چند ماه عدم تغییر وزن داشته باید بعد از چند ماه باید برای تنظیم مجدد حلقه یا باند معده به پزشک مراجعه کند. فرد پس از طی دو ماه از جراحی باند معده می‌تواند فعالیت بدنی و ورزش را آغاز کند.

میزان کاهش وزن ناشی از این عمل جراحی باند معده به صورت تدریجی وبا شیب ثابت است. تاثیرات این عمل در افراد مختلف متفاوت است، کاهش وزنی که بعد از عمل اتفاق می افتد در افراد مختلف نتفاوت است در بعضی افراد این کاهش وزن تا سه سال بعد عمل نیز اتفاق می افتد.پس از هر عمل جراحی بیمار بعد از این عمل نیز امکان دارد به افسردگی بعد عمل مبتلا شود که ناشی از از دست دادن وزن زیاد و تغییر سبک زندگی می تواند باشد .که با کمک یک متخصص روانشناسی این وضعیت بهبود می یابد

بعد از این عمل فرد باید در رژیم غذایی خود نهایت دقت راکرده و از مصرف مواد غذایی شیرین وپر چربی … بپرهیزد .

برچسب ها: , , , ,